Pendlerkort endt i kaos

Tusindvis af unge er dybt frustrerede over det nye digitale pendlerkort, der skal give rabat på rejser mellem hjem og uddannelsessted.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Uddannelseskortet, som skal give studerende rabat på bus og tog mellem hjem og uddannelsessted, er endt i kaos af bestillingsproblemer, telefonkøer og ekstraregninger til de studerende. Per Andersen er formand for SU-rådet og studiechef på Syddansk Universitet. Han hører dagligt klager over kortordningen:

- De studerende har syntes, det var bøvlet, at der manglede vigtige informationer på hjemmesiden. Folk har også oplevet, at systemet "låser", så det er helt umuligt at bestille kortet.

I følge studiechefen er Uddannelseskortet slet ikke fleksibelt nok:

- Det går ofte galt, når de unge skal i praktik. Det at man kan være i praktik i Næstved og samtidig læse medicin på Københavns Universitet. Det er der ikke rigtigt taget højde for, fordi systemet grundlæggende er indrettet til, at en studerende har et fast studiested, siger studiechefen.

Sune Barker Jørgensen er en af de studerende, der er kommet i klemme. Siden juli måned har han forsøgt at bestille et Uddannelseskort til togturen fra København til RUC.

- Systemet er åbenbart gået i hårdknude. Jeg bliver sendt rundt i systemet og ingen kan svare på, hvornår kortet dukker op, siger Sune Barker Jørgensen. Han har foreløbigt betalt 1500 kroner ekstra af egen lomme.

Blokerede telefoner

Hvis der opstår fejl i bestillingen, skal de studerende ringe til Uddannelsesstyrelsens hotline. Her bliver mange mødt af en telefonsvarer, der melder alt optaget. Presset er simpelthen for stort.

Peter Nielsen er kontorchef i Uddannelsesstyrelsen. Han erkender, at ordningen er kommet skidt fra start:

- Vi oplever da masser af tilfredse studerende, men selvfølgelig kører det ikke tilfredsstillende i dag og vi ville gerne ha' rullet ordningen bedre ud, siger Peter Nielsen.

- Det har overrasket os, hvor mange af de studerende der er i praktik eller har undervisning flere steder. Det har systemet ikke været robust til, så det håndterer vi manuelt i øjeblikket.

Kontorchefen mener, der skal ske en større ændring før systemet fungerer upåklageligt. Og den løsning er ikke lige om hjørnet.

- Enten skal vi have et helt nyt IT-system eller også må politikerne skride ind og forenkle reglerne for rabat, siger Peter Nielsen.

Sure kunder

Alene i november måned ringede 11.000 til DSB's kunde-hotline. Hos DSB beklager salgsdirektør Anne-Lise Bach Sørensen den nuværende situation.

- Jeg tror fejlene er en kombination af flere ting. Mange unge skal vænne sig til bestillingsproceduren, og så er der hele godkendelsesforløbet, der inddrager både uddannelsesstedet og Uddannelsesstyrelsen. Men selvfølgelig har vi også andel i en række af fejlene, siger Anne-Lise Bach Sørensen.

Hun vil nu arbejde hårdt for, at studerende, der er kommet i klemme, får deres penge refunderet.

 

På Synspunkt-bloggen bliver der også snakket om rejsekort, deltag i debatten

 


Nyhedsoverblik