Pendlere uden plads i trængselskommission

Der er ingen repræsentanter for pendlerne i den nye trængselskommission. Formand forklarer, at det skyldes en manglende pendlerorganisation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Til januar skal 24 eksperter i Københavns trafik foreslå, hvordan der bliver bedre plads, luft og lydniveau.

Som i mange tog om morgenen må pendlerne foreløbig undvære siddeplads i den nye kommission, som skal undersøge trafikken i København.

Forskere, kommuner og organisationer har plads i trængselskommissionen, men ikke pendlerne, som rejser til og fra arbejde i København.

Den netop udnævnte formand for kommissionen, Leo Larsen, forklarer den manglende plads med, at pendlerklubberne på de forskellige strækninger, så vidt han ved, ikke har en samlet organisation.

Samtidig lover han, at pendlerne bliver inddraget.

- Det er jo de daglige brugere, som mærker konsekvenserne af et måske ikke altid lige velfungerende system, siger Leo Larsen, som også er administrerende direktør for Sund & Bælt, der står for broerne over Øresund og Storebælt.

Regeringen er blevet enig med Enhedslisten og Dansk Folkeparti om at nedsætte en trængselskommission, da betalingsringen nu ikke bliver til noget.

Kommissionen får 24 medlemmer, som til januar 2013 skal fremlægge et katalog med forslag og deres fordele og ulemper. Til august 2013 skal kommissionen komme med en samlet strategi, som gør trafikken lettere, renere og mindre larmende.

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, er især glad for, at erhvervslivet bliver godt repræsenteret i kommissionen.

- Det er ret vigtigt, at man kan få varer ind og ud af København, og at folk kan handle i byen, siger han.

Dansk Industri, Dansk Erhverv, LO, FDM, DSB, Det Økologiske Råd og Noah er nogle af de organisationer, som får direkte plads i kommissionen.

Kommissionens formand, Leo Larsen, kører selv i bil til arbejde i det centrale København, men møder ikke de store trafikpropper på ruten ad Strandvejen og Østerbrogade. Hvis han boede i Nordsjælland, ville han nok tage toget i stedet for bilen.

- Så ville jeg meget, meget stærkt overveje ikke at gøre det. Jeg har prøvet både Helsingørmotorvejen og Hillerødmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen i myldretiden. Og det er jo ikke morsomt, siger han.

/ritzau/


Nyhedsoverblik