Pendlere snydes for bedre information

Banedanmark satser på bedre trafikinformation. Men det er mest de rejsende på hovedstrækningen, der kommer til at mærke det. Nordvestbanen og Sydbanen er blandt andet valgt fra.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Banedanmark ønsker at give passagererne bedre information om togrejsen. Derfor bliver der investeret i efteruddannelse, bedre skærme og nye højttaleranlæg.
 
Men det er kun de rejsende på Kystbanen fra Helsingør til København, og på hovedstrækningen fra København til Århus, der virkelig kommer til at mærke en forbedring. Omkring 70 procent af alle togpassagerer rejser på de strækninger.
 
Det er en konsekvens af trafikaftalen fra sidste efterår, hvor V, K, DF og R lagde en investeringsplan for jernbanen frem til 2014. Partierne fik flere scenarier at vælge mellem på forskellige områder, og mens de valgte den store pakke i forhold til genopretning af skinner, valgte de at spare 53 millioner
kroner på trafikinformation. Det betyder, at områder væk fra hovedstrækningerne fortsat må finde sig i ældre skærme og højtalere.
 
- Der er altså flere strækninger, der ikke får forbedringer. Vi arbejder selvfølgelig med produktet og serviceydelsen, men politisk er der kun givet opbakning til strækningen fra Helsingør til Århus, siger Lene Nellemann Kryger, der er trafikinformationschef i Banedanmark.
 
Havde politikerne valgt model tre var forbedringer i trafikinformation nået ud til godt 90 procent af passagererne. Det er steder, som Nordvestbanen, Sydbanen, Svendborg-banen og Grenåbanen, der er valgt fra.


Nyhedsoverblik