Pædagoger i panik over skrabet uddannelse

Uddannelsen af kommende pædagoger på Sjælland er nu skåret så meget ned, at der ikke engang er ti timers undervisning om ugen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De sjællandske pædagogstuderende har så få undervisningstimer, at de nu slår alarm: De frygter, at de få timer skal gøre dem til så dårligt uddannede, at sjællandske vuggestuer, børnehaver og SFO'er inden længe risikerer at få pædagoger, der ikke er gode nok til deres arbejde. Det skriver DAGBLADET Roskilde.
 
Advarslen fra de studerende kommer mindre end et år efter, at de sjællandske pædagogstuderende sidst råbte vagt i gevær på grund af få undervisningstimer.

Men siden er der ikke sket en pind, lyder det fra en frustreret Michelle Jørgensen, pædagogstuderende i Vordingborg.

- Vi får ikke engang de 10 timers undervisning om ugen, som ledelsen tidligere har lovet som minimum. Det kan ikke givet andet end dårlige pædagoger i sidste ende, siger hun.

Michelle Jørgensens klasse har i marts måned haft 9,3 timers undervisning om ugen i snit. I februar havde de i snit under fem timer om ugen.

- Vi har klaget flere gange, men hver gang fået af vide, at vi bare skal læse noget mere. Men selv når vi gør det, er vi på ingen måde oppe på 37 timers studie om ugen, siger hun.

Pædagogernes Landssammenslutning (PLS) bakker op om kritikken, og påpeger, at de studerende i Vordingborg, Slagelse, Roskilde og Nykøbing Falster hører til de pædagogstuderende i hele landet, der har færrest timer.

Hos University College Sjælland, der står for pædagoguddannelsen, er man godt bekendt med de pædagogstuderendes utilfredshed.

- Vi prøver at få så mange undervisningstimer som muligt, ud fra de præmisser vi har. Men økonomien skal være til det, og det er det, vi kæmper med lige nu, siger Claus Henriksen, konstitueret leder af pædagoguddannelsen i Vordingborg og Nykøbing Falster. Han tilføjer:

- Samtidig skal vi blive bedre til at tydeliggøre, hvad vi kræver. Eksempelvis hvad og hvor meget vi forventer, de studerende skal læse, når de ikke har timer, siger han.


Nyhedsoverblik