Pædagoger har fået mindre tid til omsorg

Nedskæringer på børneområdet øger presset på pædagogerne. Det betyder i sidste ende mindre tid til børnene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Pædagogerne oplever i stigende grad, at de skal løbe længere på mindre tid. Det sker efter mange kommuner har gennemført nedskæringer på børneområdet, skriver 24timer.

Hele 80 procent af FOA's medlemmer, som arbejder i daginstitutioner, svarer i en rundspørge, at de gennem de sidste to år har fået mindre tid til børnene.

Hertil svarer 70 procent, at manglen på tid især går ud over omsorgen og nærværet over for børnene. Det er bekymrende og især for de mest udsatte børn, mener formanden for Pædagogiske Psykologers Forening, Bjarne Nielsen. 

- Børn lærer tidligt at agere på en bestemt måde, og de som ikke har fået den omsorg, de har brug for, kan enten blive højtråbende eller måske mere indadvendte og passive. Fælles for dem begge er, at de har det skidt, og de ikke har de tilstrækkelige sociale kompetence til at kunne klare sig i skolen, siger han til 24timer og forklarer, at det i værste tilfælde kan ende med, at børnene kan blive stemplet med en psykiatrisk diagnose, som for eksempel ADHD.

Og netop den økonomiske støtte til udsatte børn er der blevet mindre af, fortæller FOA's medlemmer. 45 procent af personalet i daginstitutionerne oplever, at der har været besparelser på dette område.

- Når vi skærer så hårdt, at det pædagogiske personale ikke længere har tid til det enkelte barn, og der ikke er råd til støtte til de børn, der har allermest brug for det, så har vi for længst krydset en grænse, vi ikke burde overskride. Jeg er bange for, at det er besparelser, der i fremtiden vil vise sig at været dyre, siger formand for FOA's pædagogiske sektor Jakob Sølvhøj.


Nyhedsoverblik