Dårlige busser på landet

Hvis det står til socialdemokrateren, så bliver dårlige busforbindelser i regionen et emne i den kommende valgkamp. De dårlige busruter skaber nemlig frustationer i de små lokalsamfund.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Louise Westergaard bor i Præstø, men når hun skal besøge familien på Møn, må hun ud på en længere rejse med bussen.

- Det er møgirriterende, at det skal være så svært at komme frem og tilbage, siger Louise Westergaard.

I december omlagde Movia den regionale busrute 256, der før fragtede Louise Westergaard direkte til Stege.

Nu må hun først med bus til Vordingborg, hvor hun i weekenden skal vente op imod to timer på den næste bus før, hun kan komme videre mod Stege.

En strækning på blot 28 kilometer, der før tog 40 minutter, tager nu op til tre timer.

- Det er alt for mig. Det er den eneste måde, jeg kan komme frem og tilbage. Det er ikke bare hverdage, men også til fødselsdage og jul, at jeg er dybt afhængig af at bussen kører, siger Louise Westergaard.

Men hun er ikke den eneste, der er ramt af busnedlæggelserne. De seneste to år er antallet af de regionale busruter skåret ned fra 42 til 25.

Ifølge Movia er de mange ruter blevet nedlagt, fordi passagertallet i en årrække har været faldende. Men hos socialdemokraterne kan man godt forstå de mange utilfredse borgere.

- Det er jo skrækkeligt. Det betyder, at hun er isoleret i sit hus. Vi skærer jo områder fra på landkortet, siger Magnus Heunicke (A), der er trafikordfører i Trafikudvalget.

Der er nu lagt i kakkelovnen til, at den kollektive bustrafik bliver et varmt emne i valgkampen.

- Vi vil gøre som i Tyskland. Vi vil indføre en betalingsafgift for lastbiler, der nu skal betale for at køre på vores veje, og så vil vi bruge pengene på den kollektive bustrafik, siger Magnus Heunicke.


Nyhedsoverblik