Ny tvivl om Femer bro

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Meget tyder på, at et af de vigtigste argumenter for at bygge Femer-broen her og nu - et gigantisk EU-tilskud på op til 30 pct., svarende til 12-13 mia. kr. - ikke har hold i virkeligheden, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Tilhængere af broen med transportminister Flemming Hansen (K) i spidsen presser på, for at beslutningen om broen skal træffes i de kommende uger, fordi EU vil betale op til 30 pct. af regningen. Samtidig betegnes muligheden for et gigantisk EU-tilskud som »historisk«.

Men den gavecheck er højst usikker. Eksperter, embedsmænd og politikere, som Morgenavisen Jyllands-Posten har talt med, er enige om, at EU under ingen omstændigheder vil betale 30 pct. af de 42,5 mia. kr., som Transportministeriet i dag regner med, at hele projektet kommer til at koste - inkl. landanlæg.

EU's transportkommissær Jacques Barrot har ganske vist tilkendegivet, at EU kan give op til 30 pct. i tilskud, men Femer-broen er i knivskarp konkurrence med 29 andre infrastrukturprojekter - deriblandt højhastighedstog og nye motorveje, som skal løse akutte flaskehalse i den europæiske trafik eller forbinde Øst- og Vesteuropa samt det europæiske satellitprogram Galileo.

Samtidig er den samlede EU-pulje til såkaldt "transeuropæiske netværk" beskåret drastisk til i alt kun 60 mia. kr.»Da vi har fået under halvdelen af de penge, vi havde bedt om, kan man intet sige om fordelingen, før alle projekter er gennemgået ved udgangen af 2007,« fastslår talsmand for transportkommissæren, Marja Quillinan til Morgenavisen Jyllands-Posten.


Nyhedsoverblik