Ny pædagogik giver højere karakterer og bedre trivsel

Højere karakterer, lavere sygefravær og hurtigere læsehastighed. Det er resultatet af en ny pædagogisk metode, som buldrer frem i regionen og i resten af landet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En ny pædagogisk model med fokus på en struktureret problemhåndtering giver forrygende resultater. På Nymarkskolen i Slagelse taler resultaterne for sig selv. Gennemsnittet ved sidste niendeklasses afgangseksamen er steget med en halv karakter, og antallet af elever, der går til skolepsykolog, er faldet med næsten 90 procent inden for de sidste tre år.

Kadir Ucar, der går i 9.C, har fået stor glæde af den nye model.
- Jeg kan huske, at jeg havde et fire-tal i dansk, og det er steget helt op til på et ti-tal, fortæller han.

For tre år siden indførte skolen en ny pædagogisk metode, som handler om at sætte problemløsning ind i en struktureret ramme. Det handler om, at lærerne hurtigt finder ind til problemets kerne for derved mårettet og effektivt at finde løsninger. Modellen bliver kaldt LP-modellen, som står for læringsmiljø og pædagogisk analyse.

Hemmeligheden bag er, at en del af den traditionelle tavleundervisning er skiftet ud med omvandrende diskussioner og rollespil.

Ifølge forsker i pædagogik fra Aarhus Universitet, Bent Andresen, frigiver den nye metode langt flere ressourcer til fordel for bedre trivsel og indlæring. Den er særlig god for drengene.

- Det betyder, at drengene får øget selvværd, øget tro på egen formåen, øget lærelyst og øget lyst til at gå i skole. På sigt vil de opleve, at de bliver bedre og bedre til at kunne klare de uddannelser, de ønsker, fortæller han.

Metoden er indført på hele alle skoler i Slagelse Kommune, og en tredjedel af landets skoler har indført modellen.


Nyhedsoverblik