Nu tager politiet telefonen

Politireformen har betydet, at mange har ventet meget længe i telefonen hos politiet. Det skal nu være slut i den sydlige del af regionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tirsdag var en festlig dag på politistationen i Næstved. Politidirektøren for Sydsjællands og Lolland-Falsters politi, Jesper Vorstrup Rasmussen, indviede stationens nye servicecenter.

- Det skyldes at politiet i starten af 2008 fik massiv kritik, og det er det, vi vil rette op på, lyder det fra politidirektøren.

I løbet af de sidste måneder er der blevet klaget over politiet i meget stort omfang. Klagerne har blandt andet gået på, at det ikke har været til at komme igennem på telefonen.

- Den kritik, vi har fået, den var jo berettiget, og det er aldrig rart at så berettiget kritik,  så selvfølgelig var vi nødt til at gøre noget ved det her, siger Peter Modin.

Som svar på kritikken er der blevet oprettet et servicecenter, som Peter Modin er ansvarlig for.

Centret har til formål at tage alle de opkald, der kommer til 114, så betjentene kan blive lettet for byrden med at skulle skrive for eksempel anmeldelser af tyverier i skemaer. Dermed skulle der blive frigivet nogle arbejdstimer, så betjentene kan komme mere på gaden.

Peter Modin oplyser, at der er cirka 40.000 anmeldelser om året alene i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds, som det nye telefoniske servicecenter skal tage sig af.

Centret er det første af sin art i Danmark, men politidirektør Jesper Vorstrup Rasmussen forventer, at der vil komme lignende centre i landets øvrige politikredse inden for en overskuelig fremtid.


Nyhedsoverblik