Nu skal vi køre på halmbenzin

Danske bilister vil inden længe være blandt de første til at køre på brændstof baseret på halm, der produceres i Dongs selskab Inbicon i Kalundborg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hos Statoil gemmer man på den eksklusive vare og opbygger et lager. Senere i år kommer salget.Brændstoffet er halmætanol, og de første 28.500 liter er kørt til Statoils lager i Hedehusene. Dermed er mange års forsøgsarbejde tæt på en kommerciel virkelighed.

- Statoil startede med at sælge biobenzin i 2006, og vi vil gerne stadig være på forkant, siger Per Brinch, kommunikationschef i Statoil.

På fabrikken hos Inbicon fortæ ller fabrikschef Benny Mai, hvordan man gør:

Kernen i produktionen står opmarcheret i første hal. Det er halmballer, såkaldte bigballer, i fem meters højde. Inden længe bliver de kogt, snittet, presset, findelt og angrebet af enzymer og gær. Ud kommer i stedet ætanol, brændselspiller samt sukkerkager til køer.

- Kunder fra udlandet er dybt imponeret over vores system til at få halmen leveret og bearbejdet, siger Benny Mai. 

Processen foregår stilfærdigt i et stållandskab af rør, tanke og beholdere. Kun ved kogningen afslører en lidt sød bryggeagtig duft, at noget er i gære.

Anlægget i Kalundborg er for lille til at tjene sig hjem. Selv et større anlæg kan ikke med de nuværende regler tjene sig ind i Danmark.

 /ritzau/

 


Nyhedsoverblik