Nu skal Kähler til Japan

Siden overtagelsen i 2008 har århusianeren Frantz Longhi fået vendt keramikvirksomheden Kähler til en stor succes. Og det skal nu bringe Næstved-virksomheden ud i verden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er godt gang i butikken hos Næstveds designikon Kähler. Da den daværende ejer, Steen Gude, gik fallit i 2008, var det 176 år gamle mærke i fare for at forsvinde. Så det var en ruin, den århusianske arkitektuddannede Frantz Longhi købte af Gudes fallitbo for en slik.

Nu nærmer omsætningen sig 1 milliard kroner, og det seneste regnskab viser et overskud efter skat på 38 millioner. Det skriver Børsen.

Sælger 550 vaser om dagen i Norge

Ifølge avisen vil overskuddet i år vokse til mere end 80 millioner kroner. Og de flotte tal gør Kählers muskler store nok til at vokse ud over landets grænser. Det første skridt er allerede taget for et par år siden, hvor keramikvirksomheden begyndte sin satsning i Norge. I dag sælger Kähler 550 vaser hver eneste dag i fjeldlandet.

Læs også: Kähler fordobler medarbejderstyrken

Den succes skal nu overføres til en række andre europæiske lande og til Japan.

- Hvis vi kan sælge det samme pr. indbygger i andre lande, som vi har solgt i Norge, så er vækstscenariet næsten uden grænser. Og det tror vi på, at vi kan, siger Frantz Longhi til Børsen.

Taber penge på restauranter

Udover den gode forretning med keramikken har Kähler også en række restauranter. Det går dog mindre godt.

Sidste år tabte virksomheden 13 milliarder kroner på den del af forretningen.


Nyhedsoverblik