Trafikforskerne har sat deres troværdighed på spil, fordi de i en omstridt rapport fra Vejdirektoratet konkluderer, at hastighedsforøgelsen på halvdelen af det danske motorvejsnet fra 110 til 130 km/t i maj 2004 har ført til flere ulykker med dræbte og kvæstede på netop de hurtige strækninger.
Sådan lyder en opsigtsvækkende kritik fra Venstre, der giver dumpekarakter til udlægningen af de beregninger, som viser, at antallet af trafikulykker med personskader steg med otte procent på motorvejsstrækninger på 130 km/t frem til september 2005, mens antallet af personskadeuheld i samme periode faldt med 49 procent på motorvejsstrækninger med en grænse på 110 km/t, skriver Berlingske Tidende.
Hastigheden får altid skylden
- Jeg tvivler stærkt på rapporten, som antyder, at forhøjelsen af den tilladte hastighed kan tillægges at være årsag til et øget antal ulykker på strækninger, hvor hastighedsgrænsen er hævet til 130 km/t. Årsagerne er så meget andet, men hastigheden får næsten altid skylden, siger Venstres færdselsordfører, Karsten Nonbo, der også er formand for Færdselssikkerhedskommissionen.
Karsten Nonbo vil have at transportminister Carina Christensen (Kons.) beder Havarikommissionen for Vejtrafikulykker dybdeanalysere årsagerne til hver eneste dødsulykke på motorvejene i perioden.
Det er trafikforskere fra DTU-Transport og Vejdirektoratet, som står bag konklusionen om, at der er klar sammenhæng mellem gennemsnitshastigheden og antallet af personskadeuheld.