Nethandlere udnytter butikker

Mange prøver varer i fysiske butikker, inden de køber dem billigt på internettet. Det tærer på butikkernes ressourcer og er et voksende problem, siger Dansk Erhverv.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan være svært at gennemskue, hvilken størrelse tøj man kan passe, eller hvordan en vare virker, når man skal handle den hos en internetbutik. Derfor vælger mange at prøve varen eller få råd og vejledning hos en fysisk butik, inden de bestiller den på nettet.

- Det er jo ligesom at stjæle vores tid, siger Vinni Egekjær, der er butikschef i Intersport i Næstved.

Og det er et reelt problem for de forretningsdrivende. Det bekræfter erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, som repræsenterer størstedelen af den danske detailhandel.

Men forbrugerjurist Mette Reissmann mener ikke, forbrugerne skal have dårlig samvittighed.

- Det er dejligt at høre, at forbrugerne undersøger markedet, så de får det bedste køb til prisen.

Hver dag er der op imod 20.000 i vores landsdel, der køber varer på internettet. Og Foreningen for Distance- og Internethandel spår, at hver anden handel om ti år foregår på nettet.


Nyhedsoverblik