Det vi har sammen

NemID lader bevidst brugerne hænge i røret

Foto: TV ØST

Firmaet bag it-nøglen NemID lader borgerne vente for at spare penge. Ministeren godkender strategien.

Du skal væbne dig med tålmodighed, hvis du forstyrrer NemID med et spørgsmål om din nye digitale signatur.

Med videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsens (K) godkendelse har firmaet bag NemID besluttet at lade brugerne vente op til fem minutter i telefonrøret, før de bliver lukket ind, skriver Politiken.

En konstant strøm af borgerhenvendelser har sprængt budgettet hos leverandøren DanID, og derfor har ministeren accepteret, at DanID i foreløbig tre måneder fra 5. juni kan øge ventetiden til fem minutter per henvendelse.

Det viser en orientering fra Charlotte Sahl-Madsen til Folketingets Videnskabsudvalg.

Her står, at brugerne skal motiveres til selvbetjening "ved en gradvis øgning af den gennemsnitlige ventetid ved telefonhenvendelser til op imod fem minutter".

Det fremgår også, at antallet af henvendelser skal ned fra de nuværende 75.000 om måneden til et sted omkring 20.000-25.000.

På spørgsmålet om, hvorfor det skal gå ud over borgerne, at leverandøren ikke kan styre økonomien, svarer Charlotte Sahl-Madsen til Politiken:

- Det skal det heller ikke. Derfor vil jeg følge forsøget tæt, så vi sikrer, at det lykkes at lede brugerne til andre informationskilder.

NemID blev indført for et år siden som en fælles adgang til både offentlige myndigheder og private virksomheder.

Siden starten har firmaet håndteret 900.000 borgerhenvendelser. Det svarer til, at næsten hver tredje af de 3,2 millioner brugere søger hjælp gennem telefonsupport, skriver Politiken.

/ritzau/

Hvilke oplevelse har DU med NemID? Kommenter gerne!

Tip os Har du et godt tip?