Færge på batteri
Overfarten mellem Havnsø og Nekselø kan blive besejlet af verdens første batteridrevne færge, hvis Kalundborg Kommunalbestyrelse vælger at lade overfartens nye fartøj bygge som en el-drevet aluminiumsfærge - en af de to muligheder, der netop har været i udbud, skriver Nordvestnyt.
Den anden er en stålfærge med en traditionel dieselmotor.
To danske værfter byder ind
Udbuddet er netop sluttet, og to danske værfter har givet bud på begge løsninger. På forhånd lå det fast, at en el-drevet alu-færge er dyrest. Til gengæld er der penge at spare på driften.
Færgebuddene kommer fra Faaborg Værft og Hvide Sande Skibs- og Bådebyggeri, som er valgt efter en prækvalifikation.
- Buddene ligger tæt på hinanden: Cirka 24,5 mio. kr. for den traditionelle løsning og cirka 31 mio. kr. for en alu-færge med el-drift, men materialet er omfattende, og der er muligheder for til- og fravalg, så det er ikke de endelige priser, understreger Kalundborg Kommunes vej-, park- og færgechef Johan Ib Hansen over for Nordvestnyt.
Nu skal buddene granskes nærmere, og Johan Ib Hansen venter at have en indstilling klar til beslutning i kommunalbestyrelsen i november.