Nej til højhastigheds-tog

Der skal ikke køre ekstremt hurtige tog fra udlandet gennem Sjælland, når Femern-broen er bygget, fastslår regeringen. En trafikforsker mener ellers, at det kunne flytte flere passagerer fra fly over i tog til gavn for miljøet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Gevinsten for miljøet ligger lige til højrebenet, hvis det står til trafikforsker Alex Landex fra Danmarks Tekniske Universitet.

Hvis de danske togskinner gav plads til ekstremt hurtige tog, så kunne mange af de udenlandske passagerer tage toget istedet for flyet, når de for eksempel skal fra de europæiske storbyer og til København. På den måde kan man fjerne op til 80 procent af de rejsendes CO2-udslip, skriver Ingeniøren.

Men der bliver ikke lagt skinner til højhastigheds-tog, der skal drøne gennem Sjælland, når en Femern Bro har gjort os landfast med Tyskland, slår regeringen fast.

Istedet vil regeringen prioritere de daglige pendlere, der hver dag kører fra provinsen og tur/retur til København. Pengene skal bruges på at sikre dem bedre og hurtigere tog, istedet for at kaste penge efter et højhastigheds-tog, der blot drøner gennem Sjælland med udenlandske passagerer.


Nyhedsoverblik