Ekspert: Mohamad-sag vil ikke ramme Bilka økonomisk

Foto: TV ØST

Sagen om 17-årige Mohamad Al Jawerheri kommer ikke til at få de store økonomiske konsekvenser for Bilka, vurderer ekspert.

Tirsdag valgte Dansk Supermarked at tilbyde 17-årige Mohamad Al Jawerheri fra Næstved genansættelse efter en intern undersøgelse og den intensive kritik af Bilka's håndtering af sagen, hvor den unge mand følte sig tvunget til at skrive under på sin egen opsigelse efter en ophedet detbat på Facebook om islam.

Opsigelsen udløste en såkaldt shitstorm på sociale medier, hvor mange truede med at stoppe med at handle der, men kritikken af Bilka kommer næppe til at ramme varehuskæden på bundlinien.

Det skriver Berlingske Business.

Dansk Supermarked har før været ude for lignende sager både i forbindelse med ændring af beklædningsreglementet og forældres oprør over en dyrekortkampagne, men ingen af sagerne har haft de store økonomiske konsekvenser.

- Det handler altid om at lytte til kunderne, men jeg tror, man skal være varsom med at tillægge en enkelt sag for stor betydning. På den lange bane har ingen af de sager, vi har haft, haft en negativ effekt på omsætningen eller resultatet, og på den korte bane har denne aktuelle sag ingen indvirkning haft på salget i Bilka, siger Mads Hvitved Grand, der er pressechef i Dansk Supermarked til Berlingske Business.

Jonathan Wichmann, der stod bag Maersk Lines succesfulde strategi for sociale medier og medstifter af bureauet Wichmann/Schmidt, nedtoner også den økonomiske betydning for varehuset.

- Mange taler om, at denne sag er hård og vil ramme Bilka, men det tror jeg ikke på. Hvis folk har et forhold til et brand, så udgøres det af summen af alle de ting, som man kender brandet for. Og der vil en enkeltstående Facebook-sag, hvor man ikke helt ved, hvad der er op og ned, ikke have den store effekt, siger Jonathan Wichmann til avisen. 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App