Mere chat i kommunerne

Kommunerne opfordres til at bruge chat for at hjælpe danskere, der skal kontakte det offentlige digitalt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Stat og kommuner kan spare meget ved at bruge chat som hjælp til borgere, der forsøger at skrive og kommunikere digitalt med det offentlige.

Den digitale henvendelse via for eksempel en pc er langt billigere for det offentlige end telefonisk betjening. Derfor er der god forretning i at få mange over på digitale henvendelser.

Ifølge en undersøgelse fra IT-branchen og Dansk Erhverv kan der være op til 150 millioner kroner at spare ved at udnytte chat, hvor borgeren umiddelbart får adgang til eksperthjælp, mens man sidder ved pc'en.

- Der skabes succesoplevelser, samtidig med at den enkelte borger opøver erfaringer, der hurtigere gør dem digitalt selvhjulpne, siger Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-branchen.

Ifølge de to organisationer kan chat-hjælp være til gavn for hver tredje af de borgere, der har brug for hjælp til at klare den digitale selvbetjening.

En chathenvendelse fra en borger til kommunen koster ifølge rapporten ca. 11 kroner, mens et telefonopkald sættes til 40 kroner. Blandt fordelene er, at en enkelt supportmedarbejder kan klare flere chat-henvendelser samtidig.

Desuden kan man i mange tilfælde udnytte forproducerede svar på henvendelser, som man ofte møder.

IT-Branchen og Dansk Erhverv opfordrer kommunerne til at danne en national "chat-helpdesk"- eller eventuelt flere fælles centre rundt i landet.

Dette må gerne være på plads allerede i 2013, mener de to organisationer.

/ritzau/

 


Nyhedsoverblik