Vejdirektoratet har netop screenet samtlige vejbroer og vurderer, at mellem 200 og 300 broer er i farezonen.
I vores område står de syge beton-broer på Holbækmotorvejen, Vestmotorvejen, Sydmotorvejen, på Skovvejen tværs gennem Nordvestsjælland, Oddenvejen op gennem Odsherred og den lollandske færgevej ud til Tårs. Det oplyser P4 Sjælland.
Flere syge broer i fremtiden
Broerne står over for storstilet vedligeholdelsesarbejde for at forhindre aggressive alkalikisel-reaktioner (AKR) i at spise sig gennem betonen.
- Vi ser allerede i dag flere broer med AKR og forventer en betydelig stigning i de kommende år, siger vedligeholdelseschef i Vejdirektoratet, Erik Stoklund.
En tikkende bombe
Det var først i 1987, at kvalitetskravene til beton blev skærpet, så AKR-problemet blev løst. Men mange broer er bygget før 1987.
- Man kan roligt betegne det som en tikkende bombe, siger Bent Grelk fra rådgivervirksomheden Rambøll til Ingeniøren.
Vejdirektoratet forventer, at problemet fra 2020 vil være så massivt, at der årligt skal bruges 200-250 mio. kr. til vedligehold - det er mellem 25 og 50 pct. mere end i dag.
Forening chokeret
Hos vejbranchens organisation, Dansk Vejforening, finder man de nye oplysninger om problemets omfang 'lettere chokerende'.
- Regeringen har lige fremlagt et finanslovsforslag, der afsætter så få penge til vejvedligeholdelse i 2013, at man ikke kan holde trit med slitagen på infrastrukturen. Disse nye oplysninger om broerne bør få alarmklokkerne til at ringe hos politikerne, siger sekretariatschef Søren Bülow.
Betonsygdommen
- Broer over veje er ekstra udsatte for at få AKR. Broerne er nemlig udsat for vejsalt om vinteren, og det skaber perfekte forhold for betonsygdommen.
- Problemet er begrænset til de såkaldte 'små bygværker', typisk motorvejsbroer - de store vejbroer er ikke ramt.