Markante fordele ved ny jernbane

En ny jernbane til Ringsted har mange fordele frem for udbygning af den nuværende strækning til Roskilde. Men nybygningsløsningen koster ni milliarder kroner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flere og hurtigere tog til hele landet. Færre forsinkelser. Bedre muligheder for at pendle fra Sjælland ind mod København og en bedre forretning for samfundet.

Fordelene er markante ved at løse pladsproblemerne på jernbaneskinnerne mellem Ringsted og København ved at bygge en helt ny jernbane over Køge frem for at udvide den eksisterende strækning med et ekstra spor mellem København og Roskilde.

Politikerne har bedt om en grundig undersøgelse af begge muligheder, og fredag kunne Trafikstyrelsen fremlægge den omfattende rapport, der nu skal i høring. Styrelsen anbefaler ikke den ene løsning frem for den anden, men lægger mulighederne frem, så politikerne kan træffe deres endelige valg til næste efterår.

Men hvor en ny jernbane giver en klart bedre togdrift, vinder det ekstra spor på prisen. Nybygningsløsningen koster ni milliarder kroner, mens udvidelsen af den eksisterende strækning løber op i fire milliarder kroner.

- Rent trafikalt er der nok ikke mange, der ikke ville vælge den nye bane. Men det hører med til historien, at den koster det dobbelte, siger anlægschef i Trafikstyrelsen Martin Munk Hansen.

Rapporten viser, at det femte spor mellem Roskilde og København stort set kun vil gavne regionaltrafikken i området, mens nybygningsløsningen vil give mange flere muligheder. Det vil gøre det muligt at køre flere tog mellem landsdelene, rejsetiden bliver kortere, og der vil komme flere rejsemuligheder. En ny station nord for Køge vil blive en nyomstigningsmulighed mellem landsdelstrafikken og S-tog eller jernbanen til Sydsjælland og Lolland-Falster.

DSB, Banedanmark og jernbaneeksperter peger også på den nye jernbane som den mest fremtidssikrede løsning. Men det har ikke været muligt at nå til enighed blandt partierne på Christiansborg, og derfor bliver begge løsninger undersøgt til bunds.

En række politiske meldinger peger dog på, at der bliver bygget en ny jernbane over Køge. Regeringen ønsker, at rejsetiden i tog mellem Danmarks største byer skal være en time.

Til det siger Jan Schneider-Tilli, der er projektleder på jernbaneudvidelsen:

- Det er kun nybygningsløsningen, der gør det muligt at opnå en rejsetid på en time mellem København og Odense. Man kan ikke opnå den rejsetid med et nyt spor, for der giver ikke kapacitet nok.

Regeringen ønsker også at gøre den kollektive trafik mere attraktiv, så flere vælger toget frem for bilen. Det vil reducere udslippet af CO2, der er medvirkende til den globale opvarmning.

- Nybygningsløsningen vil generere flest passagerer, og den vil flytte flest mennesker fra bil til jernbanetrafik, siger Jan Schneider-Tilli.

Projektet skal nu i offentlig høring, hvor borgerne får mulighed for at komme med deres indspark. Det sker blandt andet med 13 borgermøder i de berørte områder.

- Det er mange mennesker, der vil blive berørt af det her, erkender direktør i Trafikstyrelsen Carsten Falk Hansen.

Linjeføringen af jernbanen kan skabe lokale protester i Hvidovre, hvor den kører hen over nogle fodboldbaner, ved krydsningen af Vestvolden og ved Vallensbæk Sø.

/ritzau/


Nyhedsoverblik