"Der er lukket for det vame vand".
Den besked vil flere økonomisk trængte familier få fremover. I mange tilfælde er det nemlig ikke længere kommunerne, der står bag vand- og varmeforsyningen, men selvstændige selskaber, der administrativt er adskilt fra kommunerne. Det betyder, at de ikke længere skal gøre udlæg i kundens ejendom, hvis vedkommende ikke betaler. Nu kan de - ifølge deres egen opfattelse - afkorte forløbet og skride direkte til lukning, når der ikke reageres på rykkere.
Ifølge DR Sjælland har Guldborgsund Forsyning allerede annonceret den nye praksis
- Det er blevet det samme at købe vand som at købe fjernsyn: Hvis man har penge, kan man få - ellers ikke, siger direktør Flemming Bach fra Guldborgsund Forsyning.
I forvejen viser tal, at elselskaberne i et voksende antal tilfælde lukker for strømmen til kunder, der ikke kan betale.
Men Forbrugerrådet advarer mod udviklingen.
- Vi kan frygte, at privatiseringen kan medføre, at forsyningsselskaberne ikke tager de nødvendige hensyn til de mennesker, der kommer til at lide under lukninger, siger økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet.
- Derfor er det vigtigt, at selskaberne er sig deres samfundsansvar bevidst, siger Salamon til DR Sjælland.
Han peger på, at forsyningsselskaberne i reglen er monopoler, som kunderne ikke kan fravælge, hvis der opstår uenigheder.