Lollandsbanen sikrer sig

Som de første i landet har Lollandsbanen investeret i et topmoderne elektronisk sikringsanlæg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er den nyeste generation af computerstyrede sikringsanlæg. Og selv om Lollandsbanen er privat,og anlægget beskedent, opfatter leverandøren, Bombardier, den netop underskrevne kontrakt som et gennembrud i den landsdækkende modernisering af jernbanens sikringsanlæg, som venter lige om hjørnet. Det fortæller magasinet Ingeniøren.

- Det sikringsanlæg, som Lollandsbanen får, er cirka 20 år forud for de sikringsanlæg, man ellers finder i Danmark, siger Thomas Bolding Rasmussen,direktør i Bombardiers danske signalafdeling.

Med kontrakten, der med sine 10 mio. kr. ellers ikke imponerer i sig selv, opfatter Bombardier sig som favorabelt positioneret i kapløbet med bl.a. Siemens og Alcatel om at føre sikringsanlæggenes teknologiske gennembrud ud i livet.


Nyhedsoverblik