Lollandsbanen har flere kunder

Med en positiv passagerudvikling på to strækninger og færre kunder på to andre strækninger havde Regionstog dog samlet fremgang i rejsetallet fra 2010.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med overgangen til fuld halvtimesdrift i dagtimerne mandag-fredag og timedrift om aftenen samt i weekenderne var Lollandsbanen allerede fra december 2009 med i R-nettet.
Kunderne har taget R-nets konceptet til sig, og Lollandsbanen havde således en stigning på ca. 70.000 kunder i 2010 eller i alt 906.000 kunder.

Bedre køreplan på Østbanen

Imidlertid kom hverken Østbanen eller Odsherredsbanen op på "R-nets niveau" fra december 2009, da arbejdet med opgradering af infrastrukturen ikke var afsluttet.
Indsættelsen af nye tog i 2009 på Østbanen og en udvidelse af køreplanen, hovedsagelig i weekenderne, fra 11. april 2010 har fået flere kunder til at vælge at rejse med Østbanen, og samlet rejste 967.000 kunder med Østbanen i 2010.

Stigningen i weekenderne har været på 25-30 procent, men også på hverdage har flere kunder rejst med Østbanens tog. Stigningen har været specielt markant 2. halvår af 2010 med ca. 10 procent, og i december måned var stigningen på ikke mindre end 16 procent til i alt ca. 91.000 kunder, selv om der, på grund af vintervejret, ikke kørte nogen tog eftermiddag og aften den 23. december samt hele 24. december.
Ud over de forbedringer, der skete i 2010, så vil Østbanen i løbet af 2011 få hurtigere tog og flere afgange
på hverdage.

Tilbagegang i rejsetallene på Tølløsebanen

- Mens vi kan glæde os over fremgang på to banestrækninger, så må vi erkende, at kunder har svigtet på Tølløsebanen, udtaler Benny Esmann Jensen, der er konstitueret administrerende direktør for Regionstog.

Her faldt antallet af kunder fra 403.000 til 364.000.  


Nyhedsoverblik