For lidt brændstof skyld i flystyrt

En rapport fra Havarikommissionen viser, at piloten er ansvarlig for ulykken ved Ringsted sidste år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Egentlig skulle flyveturen kun have været en smuttur på 10-15 minutter, da en dengang 49-årig mand fra Slagelse skulle vise sin flyvemaskines kunnen for en passager i november sidste år.

Knap en time senere styrtede det lille privatfly imidlertid ned i en hangar på Ringsted Flyveplads, og begge personer kom alvorligt tilskade. En rapport fra Havarikommissionen viser, at piloten er den ansvarlige for ulykken. Han lettede nemlig med alt for lidt brændstof i tankene, skriver DAGBLADET Ringsted.

Manglen på brændstof var kun én af en stribe af pilotfejl. Piloten undlod også at gøre personalet ved Roskilde Lufthavn opmærksom på, at der var tale om en nødsituation, da han fik afslag på at lande sin brændstoftørstende flyvemaskine.

Hvorvidt ulykken får juridiske konsekvenser for piloten bliver i første omgang vurderet af Statens Luftfartsvæsen, der endnu ikke har afgivet deres rapport, fortæller vicepolitikommissær Martin Bjerregaard fra Midt- og Vestsjællands Politi til DAGBLADET Ringsted.

Formålet med flyveturen den 11. november var, at piloten skulle vise sin flyvemaskine til en passager, der netop havde fået certifikat til selv at flyve privatfly. Klokken 15.24 satte duoen kurs mod Omø. Herefter fortsatte de mod Storebæltsbroen og det østlige Fyn, før kursen igen blev sat mod Slagelse og pilotens private græsbane.

På dette tidspunkt havde vintermørket imidlertid sænket sig, så piloten ikke kunne se sin landingsbane. Han valgte i stedet at flyve mod Roskilde Lufthavn, hvor han fik besked på, at der var lukket for den dag.

Så valgte piloten at forsøge Ringsted Flyveplads, men nær Haraldsted Sø løb flyet tør for benzin. Med nød og næppe fik piloten skiftet brændstoftank og kunne genstarte motoren. Ved Ringsted Flyveplads stoppede motoren igen. Piloten mistede kontrollen over flyvemaskinen, der styrtede ned i en af flyvepladsens hangarer.

Hangaren tog angiveligt af for styrtet i en sådan grad, at piloten og passageren overlevede. Passageren kunne selv kravle ud, mens piloten sad fastklemt. Inden han blev hjulpet fri, drak han, ifølge sine egne oplysninger, alkohol for at dulme sine smerter.


Nyhedsoverblik