Det vi har sammen

Lastbilchauffører presses til snyd

Foto: TV ØST

Lastbilschauffører har fundet nye metoder til at snyde med køre–hviletids bestemmelserne

Mange chauffører kører rundt med to såkaldte førerkort, så de kan køre i flere timer end myndighederne tillader. Andre forsøger at snyde lastbilernes elektronik med magneter, så apparaterne ikke registrerer den ulovlige kørsel.

Ifølge flere chauffører holder de sig vågne på blandt andet amfetamin, så de kan køre i næsten 24 timer i træk.

TV2 ØST har blandt andet mødt en tysk chauffør, der havde arbejdet i 20 timer uden søvn eller hvile.

Den tyske chauffør har siden sagt op, men kritiserer nu det danske vognmandsfirma HCS for at have presset ham til at køre længere end loven tillader. HCS som er bedst kendt for skraldeskandaler flere steder på Sjælland afviser kritikken. De ønsker ikke at give tv-interview eller vise den dokumentation, der kan frikende virksomheden, men siger til  TV2 ØST, at sagen om den tyske chauffør hører til hos en underleverandør og ikke hos dem.

Sort marked for førerkort

Det såkaldte førerkort blev indført for at komme snyderiet med de gammeldags papirskiver til livs. Papirskiverne var ofte svære at aflæse og relativt nemme at snyde med. Det nye førerkort skulle have stoppet bedrageriet med køre-hviletids-bestemmelserne, men gør det langtfra, fortæller TV2 ØST.

Førerkortet er et kørekort-stort plastik kort med en chip, der skal sidde i en boks i lastbilen, når chaufføren er på arbejde. Det sikrer at myndighederne kan følge med i om chaufføren overholder sine lovpligtige pauser og ikke kører længere tid end loven tillader. Men mange chauffører kører rundt med et ekstra kort, som de har købt af en kammerat eller på det sorte førerkort-marked, syd for grænsen.

-    Det koster 5000 kroner for sådan et kort, og på den måde kan man køre lastbil i meget længere tid end hvile-tidsbestemmelserne tillader det, fortæller en chauffør til TV2 ØST.

Branchen under pres fra finanskrisen

Det journalistiske program Missionen på TV2 ØST sætter torsdag aften fokus på transport-branchen, der lider under finanskrisen. Flere lastbilchauffører fortæller, hvordan faldet i omsætning får arbejdsgiverne til at presse chaufførerne til at overtræde køre-hviletidsbestemmelserne. Overtrædelsen kan have alvorlige konsekvenser for de ofre, der kommer i vejen for en lastbil.

Sidste år var der 300-personskade-ulykker, hvor lastbiler var indblandet. Ofte slipper lastbilchaufførerne selv fra ulykkerne uden større skader, mens de egentlige ofre er de andre trafikanter, der har været involveret i ulykkerne. De er som regel så tilredte, at de køres uden om skadestuerne, fortæller en læge.

-    Jeg ser ikke ofrene for en lastbilulykke. De bliver kørt direkte til retsmedicinsk afdeling, lyder det lakonisk fra lægen, der konstaterer at ofrene ofte dør på stedet, når der er lastbiler involveret i trafikulykker, siger lægen.

Se programmet, torsdag aften klokken 20. På Kanal ØST.

Tip os Har du et godt tip?