Kritik: Rapport om Kattegat-bro er skrevet med ført hånd

- Det er politisk bestillingsarbejde, lyder kritik af Kattegat-rapport, der fik regeringen til at droppe bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En meget lav trafikvækst kombineret med et særligt risikotillæg på 50 procent lagt oven i prisen på en Kattegat-bro tyder på, at Transportministeriets rapport er skrevet med ført hånd for at lukke enhver diskussion om en Kattegat-bro.

Det mener flere eksperter ifølge Jyllands-Posten.

- Når det handler om Kattegat, er man gået ud fra "worst case", mens man har brugt "best case", når det handler om Femern. Resultatet har været givet på forhånd, siger tidligere trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen til avisen.

Han har tidligere kritiseret grundlaget for Femern-broen.

Trafikforsker Uffe Jacobsen, der for ti år siden var med til at skabe idéen om en bro over Kattegat, er enig i kritikken af rapporten, der kom kort før jul.

- Det er et politisk bestillingsarbejde, der ligger på kanten af, hvad et konsulentfirma kan være bekendt. Jeg tror, at nogen har holdt fast i penneskaftet, siger han til Jyllands-Posten.

Trafikvæksten er afgørende for en ny bro. I Kattegat-rapporten regner man med en trafikstigning på 27 procent fra 2011 til 2030, mens man for Femern har kalkuleret med en stigning på 47 procent, skriver Jyllands-Posten.

Planen med en Kattegat-bro er at skabe en lynforbindelse mellem Danmarks to vækstcentre - København og Østjylland. Men ifølge rapporten fra Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen vil broen koste 117,9 milliarder kroner at opføre.

Den pris er i regeringens øjne for høj, og derfor blev bro-projektet sat på pause i december af transportminister Hans Chr. Schmidt (V).

/ritzau/

 


Nyhedsoverblik