Krig om Kattegatbro

Regeringen satser på motorvej til Kalundborg og hurtigfærger over Kattegat til Århus. Men både R, SF og EU-parlamentariker fra V fortsætter kampen for en bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det sidste punktum ser alligevel ikke ud til at være sat i striden, om der skal bygges en bro over Kattegat. Selv om transportminister Lars Barfoed (K) opfordrer alle til at glemme både Fyn og en Kattegatbro - og i stedet sende tog og biler via Kalundborg til Århus - så er det ikke en opfordring, hverken De Radikale, SF eller for den sags skyld Venstres EU-parlamentariker Morten Løkkegaard følger. Tværtimod.

Både SF"s transportordfører, Pia Olsen Dyhr, og De Radikales Johs. Poulsen henviser til, at det i den seneste trafikaftale netop er aftalt inden 2011 at undersøge for- og bagdele ved en sådan bro.

- Så det nærmer sig - og er måske også - forligsbrud, når transportministeren allerede nu drager konklusionen. Det er ingen hemmelighed, at De Radikale tror på en fast forbindelse over Kattegat som den mest fremtidssikrede løsning, men vi afventer selvfølgelig også den kommende analyse, siger Johs. Poulsen.

Ifølge Pia Olsen Dyhr hænger Lars Barfoed fast i "fortidens trafikinvesteringsdrømme". SF's transportordfører henviser til, at en bro er den mest miljørigtige løsning.

- Når vi har aftalt det her i trafikaftalen, så skal det selvfølgelig undersøges. Så jeg opfatter mest transportministerens udtalelser som nogle luftige tanker, siger Pia Olsen Dyhr.

Venstres EU-parlamentariker Morten Løkkegaard, som er valgt i Århus, har heller ikke opgivet kampen.

- Det er et helt forkert signal, transportministeren nu sender, inden undersøgelse er afsluttet, siger Morten Løkkegaard.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten vil Lars Barfoed bygge en ny motorvej fra Holbæk til Kalundborg samt indsætte hurtigfærger mellem Vestsjælland og den jyske hovedstad.

- Min førsteprioritet for at løse flaskehalsproblemerne i trafikken mellem Jylland og Sjælland er at fremrykke investeringerne i en motorvej fra København til Kalundborg – og så kombinere det med moderne, miljøvenlige færger, der kan sejle mellem et nyt havneanlæg vest for Kalundborg og Århus, forklarer Lars Barfoed til avisen.

Idéen om en kombination af motorvej og færger får umiddelbart opbakning hos både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Men begge partier advarer mod at lægge planerne om Kattegatbroen alt for langt væk.


Nyhedsoverblik