Kommuner ligeglade med borgernes hjælp

Kommunerne reagerer ikke på borgernes rapporter om huller i vejene. De kan ikke overskue de mange problemer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det skulle have været vejen til færre huller.

Via hjemmesider og såkaldte apps til telefoner skulle borgerne fortælle de danske kommuner om de steder i vejnettet, der trænger til reparation.

I stedet er det nu de digitale løsninger, der selv har store huller.

Det fortæller DR Sjælland.

Et af de landsdækkende systemer, Hulivejen.dk, blev søsat i efteråret 2010. Her kunne man indrapportere et hvilket som helst hul i vejen, og så blev beskeden sendt videre til den rette myndighed.

Men selvom initiativet er blevet rost fra flere sider, overvejer man nu i softwarefirmaet Miracle, der står for driften af systemet, at lukke det ned igen.

- Jeg tror nok, at borgerne vil have det, men så længe kommunerne ikke spiller med, bliver det ikke til så meget, siger projektchef Simon Møgelvang Bang til DR Sjælland.

Det er nemlig kun 13 af landets 98 kommuner, der har købt sig adgang til Hulivejen.dk.

Ifølge projektchefen er nogle forbeholdne, fordi de ikke ønsker at få deres problemer med vejhuller vist offentligt. Men det, der får de fleste kommuner til at holde sig væk, er frygten for at blive overbebyrdet med indberetninger.

- Selv hvis vi forærer produktet væk, vil de ikke være interesseret. Det er informationsmængden, de ikke kan håndtere, siger Simon Møgelvang Bang.

Ifølge Martin Damm, der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Kommunernes Landsforening, foretrækker mange kommuner at have deres eget rapporteringssystem på deres kommunale hjemmeside. Det gør nemlig, at man kan tilpasse systemet, afhængigt af om man f.eks. har en ekstern entreprenør til at stå for vedligeholdelsen af vejene.

- Det er en smuk tanke med fælles systemer, og de virker på de områder, hvor tingene er standardiserede. Men det er de ikke på det her område, i hvert fald ikke endnu, siger Martin Damm.

Han er også borgmester i Kalundborg, hvor man netop har valgt at have sit eget fejlrapporteringssystem.

Men det er noget rod, hvis borgerne skal manøvrere rundt i et kludetæppe af forskellige kommunale løsninger. Det mener man i Dansk Cyklist Forbund:

- Det er meget lidt brugervenligt. Man kan ikke forvente, at brugerne altid skal vide, hvilken myndighed der har ansvaret for et bestemt hul, siger Michael Hammel, webmaster i Dansk Cyklist Forbund.

Han tilføjer, at man i cyklistforbundet stadig håber på en fælles, landsdækkende løsning.

Ud over det lukningstruede Hulivejen.dk findes en anden service, der hedder Giv Et Praj. Dette system kører videre, men det er kun omkring en tredjedel af de danske kommuner, der er tilmeldt.

 


Nyhedsoverblik