Kommuner i opgør med medlemstvang for bådejere

Kommuner tager det tvungne medlemskab af bådejere op til revision. Dansk Sejlunion frygter dog ikke medlemsflugt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Opgøret med den ulovlige medlemstvang i kommunale lystbådehavne er i gang. Blandt de kommuner, der gør op med årtiers ulovlig praksis er Vordingborg. Kommunen arvede problemet fra den tidligere Præstø Kommune, som blev lagt sammen med Vordingborg ved kommunalreformen.

Gennem 36 år er bådejerne i lystbådehavnen i Præstø med Præstø Kommunes accept blev tvunget til at være medlem af den lokale sejlklub, der indgår i et fælles havnedriftsselskab med 28 procent af aktiverne. Ifølge formanden for Teknisk Udvalg i Vordingborg, Søren Nybo (K), ejer kommunen den resterende del på 72 procent af aktiverne i driftsselskabet

- Loven er sådan, at der ikke kan kræves tvungent medlemskab af en sejlklub, når der er kommunale kroner bundet i havnen, og sådan bør det heller ikke være. Vi lever i et land, hvor folk kan organisere sig som de har lyst til eller lade være, siger Søren Nybo til Ritzau. Vordingborg Kommune har landets længste kyststrækning og et stort antal lystbådehavne.

Ophævelsen af tvungent medlemskab kan gå ud over Dansk Sejlunion. Sejlunionen har omkring 60.000 medlemmer og landets omkring 280 sejlklubber betaler et årligt beløb ud af kontingentet for hvert medlem til sejlunionen. Souschef i sejlunionen, Steen Wintlev-Jensen, tager dog situationen med ro.

- Vi vil have medlemmer, der hopper ud, men der blive tale om en medlemsflugt, der vælter Dansk Sejlunion. Jeg tror ikke på, at sejlerne fedter rundt i de kontingentkroner, de kan spare, siger Steen Wintlev-Jensen til Ritzau.

Souschefen mener, at bådejerne gerne vil støtte op om det arbejde, de lokale sejlklubber udfører selv om de ikke ligefrem bruger sejlklubben og dens faciliteter, men kun bruger havnen som en parkeringsplads til deres båd.

- De vil gerne demonstrere deres tilhørsforhold ved at være medlem af en sejlklub. Der er ingen andre end landets sejlklubber, der påtager sig at lære børn, unge og voksne at sejle. Og der skal jo være nogen til at overtage bådene, den dag de nuværende ejere vil sælge dem, siger Steen Wintlev-Jensen.

Han stiller ikke spørgsmålstegn ved professor Claus Hagen Jensens vurdering af, at det tvungne medlemskab er ulovligt i henhold til menneskerettighederne.

- Det er han meget klogere på end jeg er, så jeg vil ikke benægte hans udlægning. Og så er der nogle kommuner, der skal kigge på deres havne og forhold, siger Steen Wintlev-Jensen.

/ritzau


Nyhedsoverblik