Det vi har sammen

Gode råd om glatførekørsel

Mange skal de kommende dage til og fra jul fjernt fra hjemmet - og vejene kan være fyldte med sne og is. Her er nogle råd til hvordan man kommer trygt frem

FDM har samlet fem gode råd til hvordan man kører sikkert gennem vinteren:

Kør i god tid
Et af de vigtigste råd til vinterkørsel er at sætte ekstra tid af og have tålmodighed til især længere ture. I hverdagen bør man holde øje med vejrudsigten, og evt. køre tidligere hjem, hvis der er udsigt til dårligt vejr.

Pas på farten
Sænk farten, hvis du er i tvivl om underlagets beskaffenhed. Prøv at lave en bremseprøve på en strækning, hvor du er alene! Naturloven har en afgørende betydning for, om du kan nå at stoppe i en kritisk situation. Selv en sænkning af farten på 10 km/t kan forkorte bremselængden markant og være afgørende for, om en kritisk situation ender fatalt.

Hold afstand
Ikke mindst på dage med snedækkede veje er det en stor fordel at holde ekstra god afstand til forankørende. Man skal altid sørge for at have to-tre køresekunder mellem bilerne. Kommer biler bagved for tæt på, så lad dem overhale.

Pas på udskridning
Kommer du ud for en udskridning, og har din bil ESC (anti-udskridningssystem), skal du pege dækkene i den retning, du ønsker, bilen skal køre. Man skal ikke forsøge at styre kontra, som i biler uden ESC, da det blot vil forvirre systemet. Det kan være en god idé at tage et køreteknisk kursus for at lære teknikken, uanset om man har ESC eller ej.

Sort is og isslag
Den skjulte fare i vinterhalvåret er sort is, eller rettere et isslag på asfalten, der ikke umiddelbart er synlig. Det kan dreje sig om små felter eller hele vejbaner, hvor friktionen er stort set lig nul. Selvom temperaturen i luften er over nul grader, kan vejbanen sagtens være frossen, og både sort is og isslag kan forekomme.

I de kommende dage vil vejene være fyldte med bilister, der skal til og fra julefejring - både her i regionen og i andre dele af landet. Og meteorologerne advarer om at der  vil være masser af sne, frostgrader og glatføre.

Med få forholdsregler kan man dog minimere risikoen for en tur i grøften. Og dem har FDM samlet:

- Frem for alt bør man have vinterdæk på bilen, hvis man vil køre i vinterføre. Det handler ganske enkelt om sikkerhed og om overhovedet at kunne stå fast. Derudover skal man sikre sig, at både bilens viskerblade og lys virker, og at lygterne er fri for sne, siger køreteknisk chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, Bent Grue og fortsætter:

- Derudover bør man køre i god tid og have tålmodighed, og når man først er ude i trafikken, skal man huske at holde afstand og tilpasse farten til forholdene.

Bilens egenskaber og udstyr bør man også kende. Sikkerhedsudstyret i biler i dag bliver stadig mere avanceret, og selvom det er til for at gøre det sikrere og nemmere at køre, er det vigtigt, at man er fortrolig med det. Der er nemlig stor forskel på at køre en bil med og uden eksempelvis ABS-bremser og ESC (elektronisk anti-udskridningssystem).

- Tidligere lærte mange, at det var forbudt at bremse og styre samtidig. Men i en bil med ABS-bremser betyder det, at man ikke får brugt den teknologi, som netop gør det muligt at bremse og styre samtidigt, siger Bent Grue.

Han nævner desuden det ESC system, mange biler har i dag, og som hjælper med at rette bilen op. I kritiske situationer er det dog de færreste, som har øvelsen i det og ved hvordan systemet fungerer. Samtidig skal man huske, at systemet stadig virker bedst, hvis dækkene er passer til årstiden. Dvs. i øjeblikket vinterdæk.

Der er ingen grund til at fortvivle, hvis man som bilist kommer ud på is- og sneglatte veje.

Der er nemlig en række råd for glatførekørsel, som kan føre een sikkert hjem.

Rådene kommer her:

01:20 Luk video

Tip os Har du et godt tip?