Kattegatforbindelsen vil betale landanlæg

Nyt udspil fra Kattegatkomitéen vil få en beslutning til at glide lettere ned, siger Aarhus-borgmesteren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kattegatkomitéen af lokalpolitikere og erhvervsfolk åbner nu for at lade broafgiften fra en kommende Kattegatforbindelse betale ikke bare for byggeriet fra Kalundborg til Jylland, men også for de tilknyttede landanlæg.

- Det er bestemt en mulighed, som komitéen er åben for, siger et af de stiftende medlemmer, Aarhus-borgmester Nicolai Wammen (S), til Ritzau.

Hidtil har det været lagt op til, at staten skulle finansiere de omkring 30 milliarder kroner, som landanlæggene for tog og biler vil koste oven i de over 70 milliarder kroner, som selve forbindelsen vil stå i.

Og det har været et af argumenterne imod det storstilede projekt, som modstanderne hidtil har fremført.

Sådan en ekstraregning til Kattegatforbindelsen selv vil indebære, at den først vil være betalt efter 31 år i stedet for efter 25 år.

- Det vil være med til at fjerne en sten på vejen for en beslutning i Folketinget, siger Nicolai Wammen om komitéens udspil fra en konference mandag i Aarhus om Kattegatforbindelsen.

Og den vurdering deler Venstres trafikordfører, Kim Andersen.

- Jeg kan ikke se rettere end, at det vil fremme en beslutning, uanset hvilken politisk farve der vil sidde for bordenden, når beslutningen skal træffes, siger han om komitéens tilbud.

Både Aarhus-borgmesteren og Venstres trafikordfører påpeger, at det vil give flere statsmidler til andre, presserende anlægsudgifter på trafikområdet i en tid, hvor de offentlige finanser i forvejen er pressede.

- Staten står over for nogle benhårde prioriteringer i de kommende år, siger Kim Andersen.

/ritzau/


Nyhedsoverblik