Kattegat-bro genoplives

En større gruppe jyske politikere forsøger nu at overbevise Folketinget om, at der er behov for en bro fra Kalundborg via Samsø og til Jylland. Ellers vil Jylland blive koblet af udviklingen, frygter de.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Folketinget bør løse alle problemer for fremtidens trafik mellem Vest- og Østdanmark i ét hug med en fast forbindelse over Kattegat, kræver Region Midtjylland og regionens 19 kommuner.

De frygter, at hvis man kun bygger en Femern-bro, så vil Jylland blive koblet af udviklingen.

- En forbindelse over Kattegat vil være langsigtet. Det andet er bare lappeløsninger, siger regionsformand Bent Hansen.

Han mener ikke, at det er nok blot at udbygge eksisterende motorveje, en ny Lillebæltsbro eller forsøge at rette toglinierne ud i Jylland. Flere steder er det nemlig umuligt på grund af fredninger.

En Kattegat-bro vil aflaste indkørslen til København via Køge Bugt, som i forvejen er stærkt belastet af trafik. Desuden vil det gøre forbindelsen mellem Jylland og Sjælland hurtigere.

Politikerne forestiller sig, at en Kattegat-bro skal finansieres lige som Storebæltsforbindelsen, hvor kunderne betaler, når de passerer.

Infrastrukturkommisionen fremlægger til efteråret sine anbefalinger til Danmarks trafikinvesteringer for de næste 20 år. Det bliver så op til Folketinget at afgøre, hvad der skal gennemføres.  


Nyhedsoverblik