Kæmper videre for bro

Borgmesteren i Århus er uenig med transportministerens beslutning om, at droppe en fast forbindelse over Kattegat.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Visionen om en fast Kattegat-forbindelse er så stærk, at den ikke i længden kan holdes nede i mølposen. Jeg kan forstå, at regeringen mener, diskussionen om forbindelsen først kan være aktuel om 15-20 år fra nu. Den konklusion er jeg dybt uenig i, og Århus vil fortsat arbejde for at en fast forbindelse kommer, siger Nicolai Wammen (Soc.dem.).

I går begravede transportministeren Carina Christensen (Kons.) ideen om en bro over Kattegat.

Den vil nemlig koste minimum 100 milliarder kroner. Det samme, som de faste forbindelser over Storebælt, Øresund og Femern Bælt koster tilsammen.

Men ifølge århus-borgmesteren vil en fast forbindelse betyde, at en togrejse mellem Århus og København vil komme ned på en time - og det vil være en fantastisk måde at binde Danmark sammen på.

- Der er ikke foretaget en samfundsøkonomisk analyse i forbindelse med screeningen, så vi kan få belyst alle gevinsterne ved en fast forbindelse - det mangler jeg. Det er i øvrigt meget kritisabelt, at man baserer rapporten på trafiktal, der kun går frem til 2020. Man bør i stedet se på trafiktal helt frem til f.eks. 2045, siger Nicolai Wammen i en pressemeddelse.

- Jeg savner derfor et reelt beslutningsgrundlag - regeringens nye rapport er simpelthen for tyndt et grundlag at træffe en så vigtig beslutning på, siger Nicolai Wammen (Soc.dem.).


Nyhedsoverblik