Jernbane fra Ringsted til Rødby får EU-penge

Banedanmark har fået tildelt den højest mulige EU-støtte til en bedre jernbanestrækning i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Jernbanen mellem Ringsted og Rødby skal elektrificeres, og så skal der være dobbeltspor fra Vordingborg til Rødby.

Sådan lyder planerne i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen, og det er EU åbenbart så enige i, at kommissionen har tildelt jernbaneprojektet 37 millioner kroner. Pengene kommer oven i en tidligere tildeling på 87 millioner kroner.

- Jeg er meget tilfreds med, at Europa-Kommissionen har valgt at støtte projekterne med det højest mulige beløb. Begge projekter binder Skandinavien bedre sammen med resten af Europa, styrker jernbanen og bidrager til en grøn omstilling af transporten, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (Soc.dem.)

Kortere rejsetid
Pengene kommer fra en pulje, der har til formål at styrke det indre marked ved at fremme den fri bevægelighed for gods- og persontransport.

- Projektet Ringsted–Rødby bidrager til at gennemføre udbygningen af de danske landanlæg i tilslutning til den faste forbindelse over Femern Bælt. Sammen med den nye jernbane mellem København og Ringsted vil det samlet set føre til markant kortere rejsetider mellem København og Hamborg, siger Transportministeren.

 


Nyhedsoverblik