Ingen børn bag på motorcyklen

Motorcyklisters familieture er talte. Om 25 dage må de ikke længere tage små børn med på motorcyklen. Det er for farligt mener politikerne, men så let overgiver en passioneret motorcyklist sig ikke.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Anders Street og hans søn Rune har kørt på motorcykel siden sønnen var 2 år.

- Det er jo familiehygge. I fornuftigt vejr er det socialt samvær med drengen og det er jo dejligt, siger Anders Street. 

Men de lovlige far-søn ture er snart ovre.  

- Så vil jeg blive ked af det, siger Rune Street.  

Børn under 135 cm må ikke længere sidde bag på en motorcykel efter den 1. august.

- Det er åndsvagt, for det er jo vores familieinterese, der bliver taget fra os og det er da tosset, siger Anders Street.

Turingklubben i Danmark vurderer, at loven rammet et par tusinde, der kører deres børn til børnehave og i skole og kører for hyggens skyld i fritiden. De mener loven er unødvendig.

- Vi kan ikke modsætte os, at der er brådne kar i en hver organisation og også i vores forening, men når man lovgiver på den her måde, så lovgiver man efter laveste fællesnævner, siger Jørgen Madsen, arrangør af MC børnetræf for Turingklubben.

Formand for Færdselssikkerhedskommisionen, Karsten Nonbo ligger ikke skjul på, at loven er lavet til forældre, der ikke kan tage ansvar for deres børn.

- Her har vi gjort noget, inden der kommer lig på bordet og det har jeg det godt med. Heldigvis er langt de fleste forældre ansvarsfulde, men nogle er ikke og nu har vi lavet en lov at slå dem i hovedet med, siger Karsten Nonbo. 

Antallet af dræbte motorcyklister har i flere år ligget omkring 20, men i år ser det ud til at stige. Især er det gruppen mellem 25 og 44 år, der slåes ihjel. Altså potentielle fædre og mødre.

I følge Turingklubben har der har ikke været alvorlige uheld med børn. Derfor er de vrede over ikek at være blevet hørt før lovgivningen skal træde i kraft.

- Det synes jeg er rigtig ringe. Det er som om man forsøger at luske det ind ad bagdøren, når man lusker det ind uden at spørge interesseorganisationerne, siger Jørgen Madsen.

Formanden for Færdselssikkerhedskommisionen mener, at motorcyklisternes interesseorganisation selv må sørge for at holde sig opdateret på de love, der vedrører dem, så de kan klage inden for høringsfristen.  

Om styrthjelmen bliver lagt på hylden indtil Rune Street er 15 cm højere vil hans far ikke garantere.

Jeg kunne godt finde på det alligevel. Det er gået godt i seks år, så hvorfor ikke blive ved med det, siger Anders Street.

Først vil han dog skrive et brev til Justitsministeren fora t få hende til at trække loven tilbage - og desuden tilbyde hende en tur på kværnen, så hun kan mærke at det ikke er så farligt.


Nyhedsoverblik