Der er for store vanskeligheder med at koble IC4-togene sammen, men det er muligt at køre dem som enkelttogsæt. Derfor vil politikerne nu have det skandaleramte IC4-tog til at køre på regionalbanerne, hvor der er færre passagerer. Det skriver Jyllandsposten. Samtidig vil politikerne forlænge levetiden på de på de op mod 30 år gamle IC3-tog og lade dem køre fjerntog.
Transportminister Hans Christian Schmidt mødes idag med de trafikpolitiske ordførere for at finde ud af, hvordan problemerne med fremtidens fjerntog skal løses.
- Vi skal opgradere IC3-togene, så de kan køre i 10 år endnu på fjernbanenettet. Til gengæld kan vi så sætte IC4-togene over på regionalbanerne, siger Anne Baastrup, SF.
Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre er af samme mening:
- Vi vil have belyst mulighederne for at få opgraderet eller levetidsforlænget IC3-togene, så vi kan beholde dem på hovedstrækningerne. IC3 er et meget velfungerende tog, der er komfortabelt og pålideligt og bruger tilmed mindre brændstof per passager end IC4-togene, siger han.
DSB er nu klar til at droppe det italienske firma bag IC4-togene, og undersøger, om de kan komme ud af kontrakten med AnsaldoBreda.
Transportministeren bakker op om at droppe aftalen, hvis det kan lade sig gøre juridisk.