Høringssvar om uddannelsesstruktur fra Region Sjælland

Der var både gaver og hård kritik til bestyrelsesformanden i University College Sjælland, Hans Stige, i dag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Gaverne kom i form af en t-shirt og badges med budskab om at bevare Campus i Nykøbing Falster. Det blev suppleret med et brev, som beskrev, at 26.000 mennesker havde skrevet under på, at de ville have uddannelser på Lolland Falster.

De hårde ord kom til dagens regionsrådsmøde, som Hans Stige overværede i et tætpakket mødelokale. Ud over ham, var der både elever, lærere og presse. De var ikke i tvivl om rådets holdning til UC Sjællands strukturplan. Den blev kaldt både "vanvittig", "uhørt" og en regulær "OM'er".

- Det blev holdt i en pæn og sober tone, men alligevel synes jeg, at det er en stor lussing til hele UCSJ's bestyrelse og ledelse. De (regionsrådet red.) har meget kraftigt sagt, at det her det går bare ikke. Der skal være uddannelser til alle. Også på Lolland-Falster, siger formanden for De Studerendes Råd på University College Sjælland, Stefan Nobæk Jensen.

Regionsrådsformand Kristian Ebbensgaard var godt tilfreds med det signal som blev sent fra mødet, hvor alle var enige, pånær én.

- Jeg synes, vi har haft en fin debat om vores uddannelser, som er meget vigtige for vores regions udvikling. Og det at der var så stor opbakning til det høringssvar, vi har gjort meget ud af i fællesskab at få produceret, tyder også på, at der er samling om de ønsker der er.

Hans Stige gjorde bagefter udtryk for, at kritikken gjorde indtryk på bestyrelsen, og at der nok vil komme ændringer i det næste forslag.

Efter planen sender Regionsrådet nu deres høringssvar videre til University College Sjælland, og det vil blive behandlet ved det næste bestyrelsesmøde.

Nyhedsoverblik