Højresvingsulykker skal stoppes

Efter endnu en højresvingsulykke kræver Dansk Cyklist Forbund, at færdselsloven bliver ændret.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det skal være lovpligtigt for højresvingende lastbiler at lave orienteringstop under et højresving. Det kræver Dansk Cyklist Forbund (DCF) efter seneste dødsulykke på Borups Allé, hvor en 32-årig kvinde mandag mistede livet, da en lastbil svingede til højre og ramte hende.

I juni mistede en 52 årig mand livet i Slagelse under en højresvingsulykke og i januar mistede en kvinde livet i Jyderup, da en lastbil ville svinge til højre.

- Det må være på tide, at justitsminister Lene Espersen (Kons.) handler, så vi kan undgå flere højresvingsulykker, siger direktør i cyklistforbundet, Jens Loft Rasmussen til Ritzau.

Han henviser til, at Færdselssikkerhedskommissionen allerede i maj 2007 anbefalede, at det skal gøres lovpligtigt for lastbilchauffører at stoppe op og orientere sig under et højresving.

- Hvis cyklister i byerne bliver bedre til at kigge sig for, samtidig med at chaufførerne stopper op under højresving, så er vi er på rette vej, og jeg tror, at vi kan nedbringe ulykkestallet betragteligt på den måde, siger han.

Alene i 2008 er otte mennesker dræbt af højresvingende lastbiler. Det er lige så mange som de to foregående år tilsammen.


Nyhedsoverblik