Hjemmehjælpere bruger halvdelen af tiden på administration

Det kniber gevaldigt med at få de kommunalt ansatte væk fra skrivebordene og ud til borgerne med hjælp til pleje og rengøring.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kommunernes Landsforening regner som en tommelfingerregel med, at halvdelen af en hjemmehjælpertime går med andet end hjælp til de ældre.  Det er noget man mærker i dagligdagen i Slagelse Kommune,  oplyser DR-Sjælland.

- Vi har nedbragt sygefraværet betragteligt, alligevel er det svært at kommer over de 50 pct, siger driftschefen for hjemmehjælperne i Slagelse, Hanne Duffy.

Hun henviser til, at hjemmehjælperne skal bruge tid på morgenmøder hvor de får orientering om de borgere, de skal ud til, kurser, oplæring af elever, personalemøder om deres interne forhold og frokostpause. Desuden er der sygdom og afspadsering,

I beregningen på de 50 pct. af hver hjemmehjælpertime der går til andet end borgerne, er ikke medregnet administration. For eksempel er der en daglig leder, der kun tager sig af personalespørgsmål og administration, der også er med til at påvirke budgetterne og dermed de penge, der er til rådighed for at hjælpe borgerne,

Mange kommuner er i fuld gang med at omsætte de berømte ord om kolde hænder der skal gøres til varme hænder i praksis. Men det er en meget svær opgave, siger kommunalforsker Roger Buch, Danmarks Journalisthøjskole.

- Alle analyser viser, at der blivere flere og flere i administrationen - i stedet bruger rigtig mange kommuner meget energi på at effektivsere hjemmehjælpernes, pædagogernes og lærernes arbejde, siger Riger Buch.


Nyhedsoverblik