Hedegaard afviser CO2-mål for trafikken

Regeringens trafikplan er renset for konkrete målsætninger for CO2-udledning. Klimaminister Connie Hedegaard finder det for usikkert at opstille mål.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen afviser at binde sig op på konkrete målsætninger om mindre CO2-udledning fra trafikken. Klimaminister Connie Hedegaard (K) var mandag formiddag blandt de fire ministre, der præsenterede en ny trafikplan, der rækker frem mod 2020.

Men planen er renset for bindende målsætninger om CO2-udledning. Hedegaard kalder planen for en helt ny trafikpolitik i Danmark på grund af investeringer i kollektiv trafik og beslutningen om at indføre kørselsafgifter. Men hun afviser at sætte tal på, hvor stor udledningen af drivhusgassen CO2 er i 2020. Reduktionen afhænger nemlig af, hvor hurtigt nye teknologier slår igennem, lyder det.

- Det afhænger af, hvor mange elbiler vi får, og hvordan den grønne kørselsafgift bliver. Så længe vi ikke kender den konkrete omlægning af afgiftssystemet, vil det være useriøst at sige, hvor vi lander præcist. Transportarbejdet i Danmark vokser også år for år. Så alt, hvad vi gør, skal først æde merkørslen, siger klimaministeren.

EU's målsætning for de sektorer, der ikke er underlagt kvotesystemet, er en reduktion på 20 procent i 2020 set i forhold til 2005. Trafikken hører hjemme blandt dem, der ikke er styret af kvoter, men Connie Hedegaard vil ikke binde trafikken op på målsætningen. Hun vil lade det gælde samlet for de dele af samfundet, der ikke er underlagt CO2-kvoter.

Regeringen har tidligere arbejdet med andet pejlemærke for trafikkens udledning af CO2. Det siger, at transportsektorens udledning af CO2 i 2030 skal være 25 procent lavere end udslippet i 1988. Dette pejlemærke arbejder regeringen heller ikke med i trafikplanen, men det vil De Radikale bringe med ind i forhandlingerne.

- Vi vil holde regeringen fast på, at det er målet, og vi vil have en mere håndfast målsætning. Selvfølgelig er det rigtig, at det afhænger af, hvordan teknologien udvikler sig, men målsætninger, som man er stålsatte på at nå, er med til at drive en udvikling, siger Johs. Poulsen.

De Radikale er med i det nuværende trafikforlig og ønsker fortsat at være en del af en aftale om fremtidens infrastruktur.

/ritzau/


Nyhedsoverblik