Gratis bus på landet

Mange kommuner vil lokke passagerne tilbage til bussen ved at gøre køreturen gratis. Men løsningen holder kun på landet, siger ekspert og politikere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er gratis at hoppe på bussen for en stor del af passagererne i 17 af landets kommuner. Og mange flere kommuner har overvejelser om at give deres borgere samme mulighed, ligesom trafikselskabet på Sjælland,  Movia, har en høring i gang om gratis buskørsel.

I de fleste af kommunerne er det enten et tilbud til skoleelever eller pensionister, mens seks kommuner har gjort alle de lokale busruter gratis.

- Vi håber, at vores borgere vil bruge bussen noget mere. Det vil give en gevinst på CO2-siden, hvis flere vælger bussen frem for bilen. Og samtidig sparer vi også en del administration ved at gøre det gratis, siger Egon Pleidrup Poulsen (S), borgmester i Morsø, der som den seneste kommune har gjort de lokale busser gratis.

Det koster kommunen et beskedent beløb på 850.000 kroner, og set i det lys, er det fornuftigt, mener Thomas Kastrup-Larsen, der er formand for trafikselskaberne i Danmark.

- Men det er ikke løsningen på de udfordringer, vi står over for med den kollektive trafik. Gør vi det gratis i de store bysamfund, får vi et kæmpe hul i kassen, siger han og henviser til de store økonomiske problemer, der betyder store besparelser på antallet af busruter rundt om i landet.

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC har med Teknologirådet undersøgt markedet for gratis buskørsel. Og her peger forskningen på, at gratis busser kun kan betale sig på landet.

- Her er det normalt kun skoleelever eller et begrænset antal passagerer, der bruger busserne. Og derfor er det ofte næsten dyrere at kræve billetindtægten ind end at lade folk køre gratis, siger han. Beregningerne viser samtidig, at det vil koste over 10 milliarder kroner at gøre alle busser gratis i hele Danmark.

- Og det vil kun betyde en nedgang i biltrafikken på fire procent. Det tal er ikke imponerende, specielt ikke når man ser på prisen, siger Per Homann Jespersen.

Hos trafikselskabet Movia, der organiserer busserne i Region Sjælland og Region Hovedstaden, har mange kommuner vist interesse for at tilbyde gratis busser. Derfor har Movia en høring ude blandt kommunerne for at "lodde" stemningen.

Movia ønsker ikke at udtale sig om høringen, før den er færdig, men af materialet fremgår det, at trafikselskabet ser mange problemer med gratis busser. Det vil blandt andet give problemer i forhold til billetsamarbejdet med tog og Metro, det kan gå ud over den overordnede koordinering af køreplanerne, og hvis kun enkelte busser gøres gratis, vil det være svært at finde ud af for passagererne og chauffører, står der i dokumenterne.

/ritzau/

 


Nyhedsoverblik