Godser bremser motorvej ved Næstved

Foto: TV ØST

Socialdemokraternes Magnus Heunicke kalder det en krigserklæring, at Gisselfeld og Holmegaard godser har stillet spørgsmålstegn ved en motorvej ved Næstved.

Gisselfeld og Holmegaard godser er medvirkende årsag til, at en ny trafikaftale ikke afsætter penge til en VVM-undersøgelse, der kan bringe Næstved et skridt nærmere en motorvej til byen. Det skriver Sjællandske.

- Det er fuldkommen uacceptabelt, at de 2 store godser tager en hel by og landsdel som gidsel. Hyrer dyre advokater og nu også betaler Rambøll for at kæmpe imod vores motorvej. Det er en ren krigserklæring fra deres side mod Næstveds 80.000 indbyggere, siger politikeren, der er medlem af Folketingets transportudvalg.

Ingen penge på vej

Der er allerede lavet forundersøgelser til, hvor en vej fra Sydmotorvejen til Næstved kan gå. Der er fremlagt 4 forslag, og borgmestrene i Næstved og Faxe har herefter peget på de 2, som de synes bedst om.

Håbet var, at den nye trafikaftale ville afsætte 15 millioner kroner til en VVM-undersøgelse til at undersøge forholdene nærmere, men trafikaftalen, som blev fremlagt torsdag, indeholdt ingenting om penge til vejen.

Sker ikke i Jylland

De 2 borgmestres favoritområder ligger på steder, hvor både Gisselfeld og Holmegaard bliver berørt, og derfor har repræsentanter fra godsene haft foretræde for Folketingets trafikudvalg, og det ærger Magnus Heunicke.

- Det er vigtigt for Næstveds udvikling, at vi får den motorvej. Derfor er der brug for folkelig opbakning. Og ikke modstand. Den slags oplever vi ikke i Jylland, og derfor får de motorveje, siger Magnus Heunicke til Sjællandske.

Har intet skjult

Jens Risom, der er direktør på Gisselfeld, fortæller til avisen, at de linjeføringer, som byrådspolitikerne peger på, vil gå ud over naturen og landsbrugsdriften, og direktøren stiller spørgsmålstegn ved, om der overhovet er behov for en motorvej til Næstved, men vil i første omgang have andre muligheder for placeringen analyseret.

- Vi ønsker alternative linjeføringer undersøgt. Og vores beregninger viser, at der kan spares en halv milliard kroner. Vi har ingen skjult dagsorden, men mener ikke, at beslutningsgrundlaget er fuldt dækkende. Det har vi meddelt trafikudvalget, siger Jens Risom til Sjællandske.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App