Recession. Nedgangstider. Krise. Ordene om den danske og globale økonomi er mange. Men danskerne handler alligevel videre - i hvert fald på nettet. Tal fra Dansk e-handelsanalyse for 4. kvartal 2008 viser, at julehandlen overgik alle forventninger ved for første gang nogensinde at runde 10 millioner online betalingstransaktioner i ét kvartal.
En glædelig overraskelse i en tid, hvor medierne fokuserer på konkurs og økonomisk afmatning, påpeger e-handelsfondens direktør Lars Schmidt Larsen.
- Vi offentliggjorde i november en prognose for julesalget på nettet med en forventning om 10 procent flere online transaktioner i 4. kvartal 2008 sammenholdt med samme periode sidste år. Det forventede antal betalingstransaktioner på nettet dengang var cirka 9,8 millioner, siger Lars Schmidt Larsen.
Stigningen blev på 16-17 procent, og i tal blev 4. kvartal 2007 overgået med ikke mindre end 1.481.232 online transaktioner.
Det er ikke fordi, der er kommet nye nethandlere til - det er de eksisterende, der handler mere. I snit handlede næsten halvdelen af de adspurgte i e-handelsanalysen, at de inden for de sidste tre måneder e-handlede i gennemsnit 5,57 gange mod 5,29 i perioden året før.
- Der er altså stadig ikke kommet nye nethandlende til, men de, der e-handler, gør det oftere - formentlig grundet julehandlen, siger e-handelsfondens direktør.
Det er de 15-49 årige, der handler mest på nettet. I intervallet 25-29 år er der nu mere end hver niende ud af 10 (94 procent), som har handlet på nettet mod 74 procent i 4. kvartal 2007. Blandt de 15-19 årige er der 93 procent, som har e-handlet mod 71 procent i samme kvartal sidste år. Ser vi på beskæftigelse, er det 17 procent af de studerende, der e-handler.
Det er e-handelsfonden, der har taget initiativet til Dansk E-handelsanalyse med Post Danmark, PBS og Kelkoo som partnere. Det er Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet, der står bag e-handelsfonden.
/ritzau/