God julehandel på nettet trods afmatning

Julehandlen på nettet blev ikke presset af finanskrisen. Faktisk gik den over al forventning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Recession. Nedgangstider. Krise. Ordene om den danske og globale økonomi er mange. Men danskerne handler alligevel videre - i hvert fald på nettet. Tal fra Dansk e-handelsanalyse for 4. kvartal 2008 viser, at julehandlen overgik alle forventninger ved for første gang nogensinde at runde 10 millioner online betalingstransaktioner i ét kvartal.

En glædelig overraskelse i en tid, hvor medierne fokuserer på konkurs og økonomisk afmatning, påpeger e-handelsfondens direktør Lars Schmidt Larsen.

- Vi offentliggjorde i november en prognose for julesalget på nettet med en forventning om 10 procent flere online transaktioner i 4. kvartal 2008 sammenholdt med samme periode sidste år. Det forventede antal betalingstransaktioner på nettet dengang var cirka 9,8 millioner, siger Lars Schmidt Larsen.

Stigningen blev på 16-17 procent, og i tal blev 4. kvartal 2007 overgået med ikke mindre end 1.481.232 online transaktioner.

Det er ikke fordi, der er kommet nye nethandlere til - det er de eksisterende, der handler mere. I snit handlede næsten halvdelen af de adspurgte i e-handelsanalysen, at de inden for de sidste tre måneder e-handlede i gennemsnit 5,57 gange mod 5,29 i perioden året før.

- Der er altså stadig ikke kommet nye nethandlende til, men de, der e-handler, gør det oftere - formentlig grundet julehandlen, siger e-handelsfondens direktør.

Det er de 15-49 årige, der handler mest på nettet. I intervallet 25-29 år er der nu mere end hver niende ud af 10 (94 procent), som har handlet på nettet mod 74 procent i 4. kvartal 2007. Blandt de 15-19 årige er der 93 procent, som har e-handlet mod 71 procent i samme kvartal sidste år. Ser vi på beskæftigelse, er det 17 procent af de studerende, der e-handler.

Det er e-handelsfonden, der har taget initiativet til Dansk E-handelsanalyse med Post Danmark, PBS og Kelkoo som partnere. Det er Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet, der står bag e-handelsfonden.

/ritzau/


Nyhedsoverblik