Glem alt om at komme gratis over Storebælt

Bilister skal fortsat have penge op af lommen, hvis de vil over Storebæltsbroen. Selv når de sidste renter og afdrag er betalt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

For første gang melder forligspartierne bag Storebæltsforbindelsen ud, at bilisterne ikke skal regne med, at det bliver gratis at komme over broen, når den er betalt om 15 år.

- Det skal selvfølgelig være billigere at køre over broen, når den er betalt, men det bliver ikke gratis. Vi skal stadig bruge penge på vedligeholdelse, og vi skal tænke på konkurrencen til færgerne over Kattegat, siger Magnus Heunicke, trafikordfører for Socialdemokraterne.

Sammen med Venstre og Konservative stod Socialdemokraterne bag forliget om forbindelsen.

I modsætning til trafikordføren fra Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, mener Magnus Heunicke dog ikke, at penge fra betalingsanlægget skal bruges til at bygge veje og jernbaner andre steder i landet.

- Personligt kan jeg forestille mig en model, hvor vi sænker taksterne en smule eller i hvert fald holder dem i ro. Det overskydende provenu kan så bruges til andre infrastrukturprojekter samt til vedligeholdelse af Storebæltsbroen, som selvfølgelig skal holdes i tip-top stand, siger Kristian Pihl Lorentzen til Berlingske Tidende.

I øjeblikket kører der i gennemsnit 30.000 biler over broen om dagen. Og det er 12.000 flere end forventet, da broen blev åbnet for 10 år siden. 

Det betyder også, at broen er betalt fire til fem år end oprindeligt beregnet.

Når broen fylder 25 år, vil der ifølge Sund & Bælt være behov for reinvesteringer på en halv milliard kroner årligt.

 

 

 

 


Nyhedsoverblik