Gamle tog udløser et væld af aflysninger

Foto: TV ØST

På 11 måneder er 411 tog på Sydbanen blevet aflyst på grund af fejl på materiellet. Nordvestbanen er blevet ramt 348 gange.

Nedslidte tog og mangel på lokoførere betyder, at DSB i år foreløbig har aflyst over 1000 tog-afgange på banestrækningerne i vores region.

Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, Magnus Heunicke, kalder det et ”mareridt”.

Han reagerer på en opgørelse fra transportminister Lars Barfoed (K) til Folketingets Trafikudvalg.

- Tallene dokumenterer det, som pendlerne oplever hver dag:  Vi kommer for sent til møder, for sent til arbejde og for sent hjem, når vi skal hente børnene. Det er helt uacceptabelt, fastslår Magnus Heunicke.

 Opgørelsen viser, at der er i år allerede er blevet aflyst 411 tog på Sydbanen på grund af materielfejl, pendlerne på Nordvestbanen har oplevet det 348 gange, mens Lille Syd er sluppet med 83 aflysninger på grund af fejl.

Formanden for Trafikudvalget, Flemming Damgaard Larsen (V) kalder tallene ”helt uacceptable”.

- Når vi ønsker, at flere bruger den offentlige trafik, så skal den fungere optimalt. Og det gør den jo ikke med så mange aflysninger.

Behov for forbedringer

Flemming Damgaard Larsen siger også, at de mange aflysningerne sætter en tyk streg under, at der er behov for ”afgørende forbedringer”.

Det sammen gør Socialdemokraterne:

-  Opgørelsen understreger, at den kollektive trafik skal have et løft nu. Som det fungerer i øjeblikket tvinger vi pendlerne over i bilerne. Og det kan hverken vejene eller miljøet klare, siger Magnus Heunicke.

Det er lokomotiver, der bryder ned, der er årsag til de fleste af de såkaldte materielfejl. Men det kan også være problemer med signaler og radio, der udløser aflysninger, skriver transportministeren til udvalget.

Manglende personale er en anden stor årsag til aflyste tog. Tog uden lokofører har betydet, at 170 afgange på Sydbanen er blevet aflyst, mens det samme er sket 40 gange på Nordvestbanen. Pendlerne på Lille Syd har  set forgæves i køreplanen efter deres tog 21 gange, fordi der ikke var en lokofører.

Transportministeren oplyser i sit brev til Trafikudvalget, at DSB gør opmærksom på, at de mange aflysninger på grund af manglende lokofører ikke skyldes, at selskabet mangler personale.  Når togene ikke har nogen lokofører, så skyldes det ofte, at andre tog er forsinkede, så personalet kommer for sent frem til deres tjenested.

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App