Det vi har sammen

Forsøg med direkte luksusbusser

Luksusbusser med komfortable sæder, trådløst internet og plads til en bærbar computer, hvor pendlere kan sidde og arbejde, mens de uhindret i nødsporet passerer bilkøerne på vej ind mod byen.

Sådan lyder trafikselskabet Movias løsning på hovedstadens trængselsproblemer på indfaldsvejene, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Det kræver, at busserne kan få lov at køre i motorvejenes nødspor. Men allerede nu bør man indhente erfaringer med nye direkte buslinjer, mener Movia, der forsøger at få politisk opbakning til et pilotforsøg.

Movia kan i løbet af 16 måneder etablere nye busruter fra Stege, og Nykøbing Falster til Ølby Station ved Køge og videre mod Ballerup og fra Fredensborg-Humlebæk over Lyngby til København.

- Med pilotprojektet kan vi relativt hurtigt komme i gang og drage de første erfaringer med direkte busser. Det er ikke den optimale løsning, fordi busserne ikke kommer til at køre i nødsporene. Men vi står i en situation, hvor der både på Helsingør-motorvejen og Sydmotorvejen er planlagte langvarige vejarbejder. Og skal vi vente på, at det bliver færdigt, vil der gå for lang tid, siger adm. direktør i Movia Johannes Sloth.

Pia Olsen Dyhr, der sidder i Trafikudvalget for SF, mener, at hurtigbus-pilotprojektet er en god måde at høste erfaringer, og at Movias plan om i alt 12 direkte buslinjer mellem sjællandske byer og hovedstaden kan være med til at vende udviklingen med faldende passagertal for busserne.

- Vi så gerne, at man satte en pulje af på 250 millioner kroner, som trafikselskaberne kan søge til trafikforsøg. Trafikselskaberne har en trængt økonomi og kan ikke af driften finansiere for eksempel busbaner. Og de to pilotprojekter er noget, vi kan vælge at sætte i gang uden at vente på efterårets forhandlinger om trafikinvesteringer, mener hun.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen mener, at pilotprojektet skal tages med, når Folketingets partier til efteråret tager hul på diskussionen om en langsigtet investeringsplan for trafikken.

- Kan vi overvinde de færdselspolitiske hindringer ved busser i nødsporet, så bør vi da gå i gang, hvis gevinsten står i rimeligt forhold til investeringerne, siger han.

Tip os Har du et godt tip?