Forskel på fartkontroller

Der er stor forskel på hvor mange timer politiets automatiske fartkontrol har brugt på vejene i regionens kommuner. Se hvor meget politiet har været på vejene i din kommune her:

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tjek din kommune:

Odsherred:
Mellem 20 og 49 timer
Kalundborg:
Mellem 50 og 99 timer
Holbæk:
Mellem 100 og 149 timer
Sorø:
Mellem 100 og 149 timer
Ringsted:
Mellem 50 og 99 timer
Slagelse:
Mellem 150 og 199 timer
Næstved:
Mellem 100 og 149 timer
Faxe:
Mellem 20 og 49 timer
Stevns:
Mellem 20 og 49 timer
Vordingborg:
Mellem 100 og 149 timer
Guldborgsund:
Mellem 50 og 99 timer
Lolland:
Mellem 20 og 49 timer
Kilde: BT

Har du kørt for stærkt i Odsherred, Faxe, Stevns og Lolland Kommune er sandsynligheden mindre for at du har fået en fartbøde, end hvis du har været lidt for frisk på speederen i Slagelse.

De fire kommuner er nemlig blandt de kommuner, der har haft besøg af den automatiske fartkontrol færrest gange i første halvår af 2009. Det viser Rigspolitiets tal, som B.T. har fået aktindsigt i. 

Tallene dækker dog kun over den automatiske kontrol med de kamerabiler, der kun kræver en politimand. De timer der er brugt på laser- og radarkontrol er ikke talt med.

Alligevel mener Rådet for Større Færdselssikkerhed, at det er ærgerligt, at politiet nedprioriterer fartkontrollerne, da hastigheden på vejene er en væsentlig årsag til, at Danmarks har flest omkomne i trafikken pr. kørt kilometer i de nordiske lande.

- Befolkningen er ikke bange for at havne i alvorlige ulykker. De er bange for at få en bøde, siger specialkonsulent i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Søren Troels Berg til B.T.

Fakta: Automatisk trafikkontrol:
Kontrollen udføres af en politibetjent og en kameravogn. Vognen benytter en radar med tilkoblet kamera og blitz. Den måler konstant uden manuel betjening. Betjenten overvåger udelukkende trafikken og teknikken.


Nyhedsoverblik