Forsinkelser hos DSB skal frem i lyset

Et nyt målesystem hos DSB skal vise, hvor meget togene egentlig er forsinkede. De nuværende målinger giver ikke det præcise billede.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Af Christine Hedetoft

Snart skal det være fortid, at forsinkede passagerer i følge DSB nåede frem til tiden.

Der vil snart blive investeret i et nyt system, hvor målinger af togenes forsinkelser bliver langt mere præcise. Det skriver Berlingske Tidende mandag.

I dag bliver et tog først regnet som forsinket, hvis det er mere end seks minutter efter køreplanen. Det nye system vil  derimod opgøre forsinkelserne i sekunder. Det sker via GPS-sendere, der præcist opfanger, hvornår et tog ankommer på alle stationer. I dag bliver togene kun registreret på 43 af landets stationer.

- Hidtil har vi haft fokus på antallet af forsinkede tog, og de tal er alt andet lige positive for os. Nu sætter vi kunderne i fokus, siger vicedirektør i DSB Ove Dahl Kristensen til Berlingske Tidende.

Det betyder, at når et tog fyldt med passagerer i myldretiden er forsinket, vil det tælle for mere, end det næsten tomme tog, der kommer for sent ved aftentide.

Desuden vil DSB sætte ind over for mængden af forsinkede tog. Frem mod 2020 skal antallet halveres, oplyser Ove Dahl Kristensen til Berlingske Tidende. Midlet er nye spor mellem Næstved og Rødby, Lejre og Vipperød, København og Ringsted samt nye signaler langs skinnerne.


Nyhedsoverblik