Forbrugerne svigter økomælken

Efter mange års konstant fremgang i salget af økologisk mælk mærker mejeribranchen nu, at økomælken svigtes af forbrugerne. Salget er faldet med fem procent.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den økonomiske afmatning rammer nu den prisførende økologiske
mælk. Folk vælger den i stigende grad fra og køber i stedet
discountmælk, der er mere end to kroner billigere pr. liter.

I årets første tre måneder faldt forbruget af økomælk med
omkring fem procent, og det er første gang, mejerimarkedet
samlet set mærker en tilbagegang efter adskillige års konstant
vækst.

Arlas direktør for hjemmemarkedet, Lars Aagaard, oplyser
ellers, at cirka 30 procent af drikkemælken i butikkerne i dag
sælges som økologisk. Stagnationen i forbruget startede i
efteråret 2008.

- Det er bekymrende, at salget af økomælken nu går tilbage.
Men vi tror på, at markedet vender tilbage igen og har ingen
aktuelle planer om at omlægge produktionen. Målene om at få
flere landmænd til at omlægge til økologisk produktion
fastholdes, siger Lars Aagaard.

I branchen mener man, at det kan være de senest tilkomne - og
mindst trofaste - forbrugere af økoprodukter, der falder fra
midlertidigt.

/ritzau/


Nyhedsoverblik