Forældre gør skoletiden til en kampzone

Det kan være svært, hvordan man skal agere som forældre, når ens børn starter i folkeskolen. I stedet for at være kritisk, så skal man påvirke børns skolegang positivt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I disse dage starter 70.000 danske børn i skole. Men mange forældre er dårligt forberedte.

 Forældrene ved ikke, hvordan de skal agere. De meget ambitiøse forældre laver løbende kvalitetscheck af skolen, lærerne og de andre elever. Det skriver Dagbladenes Bureau.

Ifølge Per Schultz Jørgensen, der er i socialpsykologi, så ender børn som marionetter for forældrenes amitioner, og det gør dem utrygge og forvirrede. I stedet er vigtigt, at man har en positiv indstilling og bakker skolen op.

Dorte Lange, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening, mener ikke, at man kan være for engageret i sit barns skolegang, og selvfølgelig skal man være kritisk, siger hun.

Men desværre tipper det nemt over, og en del forældre glemmer, at det ikke kun handler om deres eget barn. De andre børn skal også have det godt, for ellers fungerer fællesskabet ikke, og det skaber et dårligt klima.

Benedikte Ask Skotte, mor til fem og formand i foreningen Skole og Forældre, synes, at mange forældre undervurderer den indflydelse, de har på deres barns skolegang.

- De bruger deres kræfter på at være negative og kritiske. De glemmer, at de har mulighed for at påvirke deres barns skolegang positivt, men det kræver, at de er konstruktive i deres kritik. Desværre er det sjældent de mest kritiske forældre, der tager en tørn, og det er sjældent dem, der stiller op til valg i skolebestyrelsen, siger hun til Dagbladenes Bureau.

 


Nyhedsoverblik